Det virker som om du bruker en gammel nettleser, det kan ikke gjøre alt fungerer eller ser ut som det skal.
Kundeservice

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Her finner du svar på våre mest vanlige spørsmål. Hvis du ikke finner svar på spørsmålet ditt, er du hjertelig velkommen til å kontakte oss via vår chat eller e-post.

Følgende generelle kjøpsvilkår ("Vilkår") gjelder ved bestilling av varer via www.polarnopyret.no (”Nettstedet”). Polarn O. Pyret AB (" Polarn O. Pyret "eller" vi ") har adressen: Hälsingegatan 40 7TR, 113 43 Stockholm, Sverige. Telefon +46 (0)8 731 88 00.

Organisasjonsnummer: 556235-7383.
MVA-nummer: SE556235738301.

Sist oppdatert: 25.09.2023.


Innholdsfortegnelse

Polarn O. Pyret er den selgende parten og tilbyr produkter innen barnemote. Som kunde kan du velge å handle i våre butikker eller bestille hjem varer via Nettstedet. Bestillinger gjennomført på Nettstedet leveres i henhold til leveringsalternativene som fremgår på Nettstedet.

Disse vilkårene gjelder for deg som privatperson som foretar en bestilling på Nettstedet i Norge.

Ved å gjennomføre bestillingen på dette Nettstedet godkjenner du kjøpsvilkårene våre, en godkjenning som gjør bestillingen bindende. Du bekrefter også at de utfylte opplysningene er korrekte. Feilaktige opplysninger har du som kunde ansvar for.

Polarn O. Pyret forbeholder seg retten til å når som helst kunne endre Vilkårene, og derfor anbefaler vi at du som kunde alltid leser gjennom de generelle kjøpsvilkårene før du handler. Vilkårene som du godkjente på kjøpstidspunktet gjelder imidlertid alltid for det aktuelle kjøpet. Den nyeste versjonen av Vilkårene er alltid publisert på Nettstedet vårt.

De betalingsmetodene vi bruker fremgår på nettsiden. I samarbeid med Klarna tilbyr vi fakturabetaling, delbetaling, kortbetaling samt direktebetaling. Denne betalingsløsningen kalles Klarna Checkout.

I forbindelse med at du gjør et kjøp hos oss godkjenner du Klarnas vilkår

Klarna Checkout presenterer en viss informasjon for deg så fort du er identifisert. Hvilken informasjon du behøver å oppgi for å oppnå identifisering, kan variere mellom forskjellige kjøpstilfeller og kunder. Kredittopplysninger tas aldri umiddelbart i Klarna Checkout, men ved behov avhengig av hvilket betalingsalternativ du har valgt.

Når du er identifisert, viser Klarna Checkout hvilke alternativer som er tilgjengelige for deg. Du kan fritt velge noen av betalingsalternativene, for eksempel direktebetaling via bank, faktura eller betaling med kort. Hvilke alternativer du får tilbud om, kan variere over tid. Du kan selv velge om du vil beskytte bruken av Klarna Checkout med en PIN-kode.

All kommunikasjon og informasjon om betaling kommer til deg direkte fra Klarna.
Mer informasjon og fullstendige vilkår for Klarnas betalingsmåter finner du på www.klarna.no. For informasjon om betalingen, kontakt Klarnas kundeservice.

 

Klarna Checkout tilbyr følgende betalingsmåter:

  • Direktebetaling
  • Delbetaling
  • Kortbetaling
  • Faktura

I butikk tilbyr vi følgende betalingsmåter:

  • Kortbetaling

Gavekort:
Gavekortene våre kan du løse inn både i butikk og på nett ved å oppgi gavekortnummeret ditt i kassen. Du velger selv hvor stort beløp av gavekortet du vil bruke. Her kan du lese mer om gavekort.

Betal med bonussjekk:
Din bonusutbetaling er personlig og har du en bonusutbetaling som du vil bruke ved et kjøp, så gjør du det ved å identifisere deg i butikken eller logge inn online. Bonusen din er registrert på medlemskapet og kan brukes ved ett kjøp i butikk eller på nett. Hele beløpet trekkes fra samtidig, og kan verken helt eller delvis omdannes eller veksles til kontanter.

Etter fullført bestilling på Nettstedet, sendes en ordrebekreftelse automatisk til oppgitt e-postadresse. Hvis du ikke mottar ordrebekreftelse eller har andre spørsmål, vennligst kontakt vår kundeservice. Merk at ordrebekreftelsen bare er informasjon om at vi begynner å behandle ordren din. Vi sender deg en leveringsbekreftelse så snart produktets tilgjengelighet er bekreftet og varen kan leveres. Det er først når du har mottatt en leveringsbekreftelse fra oss at en bindende avtale er inngått.

I forbindelse med at bestillingen din sendes fra lageret vårt, sendes en leveransebekreftelse til den e-postadressen du oppga ved bestillingen, der du ser hvilke varer som kommer til å bli levert til deg. Hvis en vare er utsolgt fra lageret, får du informasjon om dette i leveringsbekreftelsen, og beløpet for den uteblitte varen tilbakebetales automatisk via Klarna.

Vær nøye med å ta vare på leveringsbekreftelsen som fungerer som kvittering ved retur i butikk.

Fra dette Nettstedet leverer vi kun bestillinger til Norge, hvis du vil bestille til andre land, gå til Polarnopyret.com.

Leveransen skjer i henhold til valgt leveringsalternativ i kassen. Vi tilbyr for tiden levering til ombud, levering til postkasse, personlig hjemlevering eller levering til en av våre fysiske butikker. Merk at alternativene vi kan tilby varierer noe avhengig av hvor i landet du bor eller hvor mye varer du har handlet. Hvilke leveringsalternativer som finnes og om det finnes begrensninger for leveransen, angis i kassen. Vi lever for øyeblikket ikke til Svalbard. 

Vi forbeholder oss retten til å nekte å behandle bestillinger ved mistanke om bedrageri. Alle forsøk på bedrageri vil bli politianmeldt.

4.1 Frakt

I kassen vises tilgjengelige fraktalternativer, basert på hvilket postnummer bestillingen skal leveres til. Kostnad for frakt, samt leveringstid presenteres i kassen ved respektive tilgjengelige leveringsalternativ. Hvis handlekurven har en verdi på mer enn 599 NOK etter rabatter, eller hvis du er VIP-medlem finnes alltid minst ett alternativ med gratis frakt. Å hente i butikk innebærer alltid fri frakt. Disse bestillingene leveres sammen med vår butikkpåfylling og kan derfor ta noen dager ekstra sammenlignet med øvrige fraktalternativer.

I leveringsbekreftelsen finner du en sporingslenke som kan brukes til å søke etter pakken på transportørens hjemmeside. Du kan også velge å laste ned appen "Mina paket ", der du kan spore pakker fra oss og fra hundrevis av andre e-handlere i en og samme app. Ved leveranse av bestillingen til utleveringsstedet får du beskjed via sms til det mobilnummeret som ble oppgitt ved gjennomføring av kjøpet. Hvis du velger "Hent i butikk ", har du ikke mulighet til sporing.

Henting av pakke hos ombud skjer i samsvar med speditørens vilkår. Vanligvis oppgir du forsendelse-ID og viser legitimasjon for å hente ut en pakke. Ombud viser begges gyldige legitimasjon.

Hvis forsendelsen du skal hente er skadet, skal du ikke ta imot pakken, men melde fra om dette til utleveringsstedet.

Leveranser til postkasse tilbys kun ved visse vareverdier. Hvis pakken er for stor til å levere i postkassen, kan den henges på døren, eller i enkelte tilfeller i stedet leveres til et utleveringssted.

Polarn O. Pyret er ikke ansvarlig for pakker som via kundens godkjenning er utlevert utenfor døren eller i postkassen. Eksempel på dette er budleveranser der kunden aktivt har valgt at pakken skal stå utenfor døren eller leveranser til postkassen (som ved store pakker også kan henges på døren).

4.2 Hente i butikk

Ved leveringsalternativet "Hente i butikk" leveres bestillingen uten kostnad til valgfri Polarn O. Pyret-butikk i Norge.
Disse bestilingene leveres i forbindelse med påfylling i butikken. Leveringstiden kan variere avhengig av hvor i landet butikken ligger, dette på grunn av at butikkene ikke får leveranser fra lageret vårt hver dag. Normal leveringstid for varer som finnes på lager er innen fire (4) til seks (7) arbeidsdager.

Du får en melding til e-postadressen du har oppgitt når bestillingen kan hentes i butikken. Ved avhenting av pakken, kreves det at du viser gyldig legitimasjon. Ombud viser begges gyldige legitimasjon.


4.3 Forsinkelse og delleveranse

Vi gjør vårt beste for at du som kunde skal få bestillingen så fort som mulig, men vi reserverer oss for at leveringstiden kan variere avhengig av høyt trykk på bestillinger (f.eks. før jul, ved salg/tilbud) samt ved omstendigheter vi ikke råder over.

Hvis vi av en eller annen grunn ikke kan sende alle varene i bestillingen, underretter vi deg om dette snarest mulig. Hvis vi allerede har mottatt betaling for en slik bestilling, kommer vi til å tilbakebetale det aktuelle beløpet for varen/varene ved hjelp av samme betalingsmåte som du brukte da du gjennomførte bestillingen.


4.4 Uavhentet pakke

Pakken blir liggende i butikken eller hos utvalgt speditør i 7 dager fra datoen du får beskjed om at den kan hentes. Hvis du ikke henter ut pakken i løpet av 7 dager, sendes den tilbake til lageret vårt. Det går ann å forlenge med ytterligere 7 dager ved å fylle ut dette kontaktskjemaet https://helthjem.no/kontakt-oss. (Det er ingen ekstra kostnad for tilleggsdagene.) For pakker som ikke hentes ut, forbeholder Polarn O. Pyret seg retten til å belaste deg 100 NOK for returfrakt og behandlingsgebyr.

4.5 Priser

Ved bestilling via Nettstedet er det Nettstedets oppgitte priser som gjelder. Alle priser på Nettstedet oppgis i NOK og er inkludert moms, som for tiden er 25 %. Fraktavgift kan komme til å legges på bestillingen i samsvar med våre fraktvilkår.

Hvis prisen eller informasjonen om et produkt som angis på Nettstedet er feil og du innså eller burde ha innsett dette, kommer ikke prisen eller informasjonen til å gjelde for kjøpet.


4.6 Aldersgrense

Salg skal kun foretas til privatpersoner over 18 år. Bestillinger av kredittkjøp til personer under 18 år utføres ikke ifølge norsk lov.

Du som kunde har alltid 14 dagers angrerett ved kjøp på distanse. Angrefristen begynner å løpe fra den dagen du eller en person på oppdrag av deg henter varen eller mottar den. Angreretten innebærer at du har rett til å angre kjøpet og få pengene tilbake når du har handlet på nettstedet.

Hos oss i Polarn O. Pyret har du i tillegg til angreretten bytterett i 30 dager på alle kjøp online og i butikkene våre. Bytterett innebærer at du har rett til å bytte en vare uansett om du har handlet på Nettstedet eller i en av butikkene våre. Hvis du har kjøpt en vare på nettet og vil bytte et eller flere av disse plaggene, kan du foreta bytte i butikk. Alternativt kan du returnere varen til lageret og legge inn en ny bestilling på nettet. Da kommer retur- og fraktkostnader i tillegg.

Vi tilbyr full retur- og bytterett («åpent kjøp») på alle varer, inklusive salgsvarer i 30 dager.

Angrerett

Hvis du vil benytte deg av angreretten innen 30 dager fra kjøp via Nettstedet, har du rett til å åpne emballasjen og undersøke varen i den utstrekning som kreves for å bedømme dens karakter, egenskaper og funksjon. Vi har imidlertid rett til å trekke fra et beløp der produktets verdi er redusert hvis du eller barna dine har brukt produktet mer enn nødvendig for å fastslå karakter, egenskaper og funksjon, f.eks. i tillegg til å prøve det. Slike fradrag gjøres i henhold til produktets verdi ved retur, sammenlignet med den opprinnelige verdien ved kjøpet.

Bytterett

Hvis du vil bruke bytteretten innen 30 dager fra kjøp på nettstedet eller i noen av butikkene våre, skal varene være ubrukte, i salgbar stand, med alle etiketter samt forsegling eller plombering. Dette gjelder også rabatterte varer. Dette innebærer at varen ikke skal være skadet, tilsmusset, vasket eller brukt (annet enn for å prøve den). En ikke-godkjent retur som er sendt til lageret vårt, returneres til deg som kunde. Denne returfrakten belastes deg som kunde.

Angre- og bytterett gjelder ikke for:
(1) varer som er produsert etter personlige anvisninger (for eksempel bestilt etter mål); eller
(2) varer som har brutt forsegling eller plombering og som ikke er egnet for retur på grunn av helse- og hygieneårsaker (for eksempel undertøy og badetøy)

Slik utøver du angreretten eller bytteretten. 

5.1 Retur i butikk

Du har alltid mulighet til å returnere varer kjøpt på Nettstedet i våre fysiske butikker. Ta med varen og kvitteringen du fikk sendt til e-postadressen din da du gjennomførte kjøpet, til en av butikkene våre. Følgeseddelen som følger med i pakken gjelder ikke som kvittering. Ved retur i butikk betaler du ingen avgifter, og du kan også bytte varen til en annen. Hvis kjøpet er gjort via iPad i butikk, må returen også foretas i butikken.

5.2 Retur til lager

Hvis du vil returnere en eller flere varer til lageret vårt, er returavgiften 45 SEK. for VIP er det ingen returavgift. I pakken finner du en følgeseddel, returfraktseddel samt en returseddel som skal brukes ved retur. På returseddelen oppgir du årsak til retur og hvilke varer som skal sendes tilbake, Returseddelen skal legges ved i returpakken. Du kan også bruke Forbrukerrådets standardblankett for utøvelse av angrerett, som du finner her.

Den forhåndsbetalte returfraktseddelen festes på utsiden av pakken og leveres siden til nærmeste ombud. Ta vare på innleveringskvitteringen til vi har mottatt og registrert returen.

5.3 Tilbakebetaling

Ved retur i butikk får du pengene innsatt på kortet ditt i butikken. Hvis den valgte betalingsmåten er faktura, må du selv betale fakturaen fra Klarna innen 14 dager. Butikkene våre har ingen forbindelse til Klarnas system. Hvis kjøpet ditt er gjort via iPad i butikk, kan tilbakebetaling kun skje i butikk til det samme kortet som du betalte med.

Ved retur til lageret vårt foretas tilbakebetaling av retur så fort returen er mottatt og kontrollert. Har du betalt med kort, betales pengene for returen tilbake til kortet. Betaler du med faktura, justeres beløpet for returen, og du finner den oppdaterte fakturaen på https://www.klarna.com/no/. Mer informasjon om tilbakebetaling fra Klarna finner du her. Du betaler kun for de varene du beholder, samt fraktavgift og returavgift. Hvis du bruker angreretten din kommer vi til å tilbakebetale kostnaden for vår standardfrakt, men ikke eventuell prisforskjell på grunn av at du har valgt et dyrere fraktalternativ enn vår standardfrakt.

Du vil få tilbakebetalingen innen 14 dager fra den dagen du meddelte oss at du vil angre kjøpet. Vi vil imidlertid ikke betale tilbake produktet før vi har mottatt det, eller før du har vist at du har sendt det.

Hvis du har brukt bonus som betalingsmetode på hele eller deler av summen, vil poengene bli tilbakeført på medlemskapet ditt.

Har du en ubetalt faktura for bestillingen din, er det viktig at du selv logger inn på www.klarna.se og forlenger betalingstiden for fakturaen for at returen skal nå å bli registrert. Du kan også kontakte Klarnas kundeservice for å få hjelp med dette på 21018991.

Som forbruker har du ifølge loven 3 års reklamasjonsrett. Hvis du har kjøpt et produkt fra Polarn O. Pyret og oppdaget at den er feil, defekt eller har transportskader, ber vi deg som kunde å umiddelbart reklamere varen. To måneder anses som rimelig tid for reklamasjon av varen etter oppdaget skade/defekt.


Du kan reklamere varen i butikk eller ved å sende den tilbake til lageret vårt:

(1) Det er en fordel å foreta en forespørsel direkte i en av butikkene våre, hvor vi lettest og raskest kan vurdere reklamasjonsforespørsel din. Ved reklamasjon i butikk tar du med deg varen og kvitteringen på det plagget som du vil reklamere på. Har du kjøpt plagget på nett, er det kvittering/faktura fra Klarna som gjelder som kvittering. Vi vil i første omgang prøve å reparere plagget. Dersom varen ikke kan repareres innen rimelig tid, eller hvis plaggets egenskaper ikke kan opprettholdes, blir du kompensert med et nytt plagg eller tilbakebetalt i henhold til gjeldende forbrukerkjøpslov.

(2) Ved en reklamasjonsforespørsel til lageret vårt ber vi deg om først å kontakte kundeservice og oppgi ordrenummer for den varen du vil reklamere på. Ved godkjent reklamasjon skal plagget alltid returneres til lageret vårt. Det er alltid fri returfrakt ved godkjent reklamasjon. I pakken finner du en følgeseddel, returfraktseddel samt en returseddel som skal brukes ved reklamasjon.

Når den reklamerte varen er returnert og kontrollert, kommer du som kunde til å kompenseres i samsvar med gjeldende forbrukerlov. Polarn O. Pyret forbeholder seg retten til å nekte reklamasjon hvis varen ikke viser seg å være feilaktig ifølge gjeldende forbrukerlov. Vi følger Forbrukerrådets anbefalinger. Du kan kontakte Forbrukerrådet gjennom deres hjemmeside, ringe på 23 400 500 eller ved å sende et brev til Postboks 463 Sentrum, 0105 Oslo. Som forbruker kan du også klage via EUs onlineplattform for tvisteløsing som du finner her.


Plagget mitt er ikke en reklamasjon, men jeg ønsker å få plagget reparert:
Skader på klær forårsaket av brukeren, manglende vedlikehold, feil håndtering eller normal slitasje inngår ikke i reklamasjonsretten. Som kunde har du imidlertid muligheten til å få reparert ytterklær fra Polarn O. Pyret hos oss. Les mer om PO.P Repairs.

Vi reserverer oss for uforutsette hendelser som kan føre til eventuell sluttsolgt vare, feilregistrering på lageret, forsinkede leveranser, prisjusteringer og tekniske feil. Utover dette reserverer vi oss for at eventuelle feilaktigheter i bilde, tekst og/eller prismerking kan forekomme.

Ved feilaktig prismerking på plagg i leveransen, er det prisen du kjøpte varen for ved kjøpstilfellet (se leveringsbekreftelse/kvittering) som er prisen som gjelder for kjøpet.

Ved force majeure forlenges fristen på våre forpliktelser. Eksempler på force majeure kan være generelle streiker, pandemier, transportforstyrrelser eller andre hendelser utenfor vår kontroll uansett om dette forekommer hos oss som selskap eller hos våre leverandører/partnere.